donderdag 28 juni 2012

Rivierkreeftjessalade met groene appel

In een glas met broodstengels
 Veel hapjes en amuses die ik maak zijn geïnspireerd op gerechten die ik ooit ergens in een restaurant heb gegeten. Zo at ik vier jaar geleden bij Grandcafé Jipp in Ommen een voorgerecht met rivierkreeftjes en Hollandse garnalen (staat helaas niet meer op de kaart) die mij inspireerde tot een heerlijke amuse die ik vaak voor verjaardagen maak! Ik serveer kleine porties van de salade met wat little gem (een slasoort) in een glaasje. Maar we eten deze salade ook wel eens als voorgerecht!

Je hebt nodig: ongeveer 100 á 150 gram rivierkreeftjesvlees, 75 gram hollandse garnalen (optioneel) , little gemsla (of ijsbergsla die je heel fijn snijd), mayonaise (liefst zelfgemaakt), een limoen, poedersuiker, een groene appel en natuurlijk zout en peper.


Maak eerst de dressing van twee flinke eetlepels mayonaise die je losklopt met een scheutje water. Voeg daar 1 eetlepel limoensap en 1 theelepel poedersuiker (dit accentueert ook de zoetigheid van de rivierkreeftjes) aan toe en breng op smaak met zout en peper (uit de molen). Doe het rivierkreeftjesvlees en de garnalen in een mengkom en voeg wat fijngesneden little gem en in blokjes gesneden appel toe. Doe de dressing erover en meng door elkaar. Zet een minuut of 10 in de koelkast om de smaken even in te laten trekken en maak vast de glaasjes of borden klaar.

Doe wat little gemm (of ijsbergsla) in de glaasjes, of leg op het bord, verdeel daar een flinke eetlepel van de salade over en bestrooi met wat peterselie. Geef er een vorkje bij en uitdelen maar!


Als amuse voor twee personen in een klein glaasje

Als voorgerecht met salade en kaasstengel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten