vrijdag 1 juni 2012

Culinaire sites

Ik vind het heerlijk om met een potje thee me te nestelen achter mijn laptop en te surfen over het web (wat klinkt dat ouderwets!) op zoek naar inspirerende en overheerlijke recepten voor mijzelf en mijn eigen blog en mooie foodfoto's. Ik deel graag met jou welke sites ik graag bezoek:
Zo vind ik zelf altijd veel inspiratie op Pinterest. Daar zijn ontzettend mooie foodfoto's te zien en kun je zelfs op categorieën zoeken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een originele verjaardagtaart, zoek dan op 'Birthday Cake' en scrollen maar! Ook vind je er veel unieke en aparte manieren om eten te presenteren. Zo is het anno nu helemaal hot om alles (van dessert tot hutspot, van salade tot soep) te presenteren in een zogenoemde mason jar, oftewel: een glazen potje! Vandaar dat ik alle glazen potten die bij mij in de keuken de revue passeren (rode kool uit pot, olijvenpotten, kleine koffiemelkflesjes) na een strenge keuring (niet kapot, mooi design, schoon, functioneel) in mijn kelderkast bewaar om er eten in de serveren of ze om te toveren tot bloemenvaasjes (ook heel leuk!).

Maar wil je echt eens mooie food foto's zien waar het water je van in de mond loopt? Surf dan eens naar de blog (Engelstalig) van mijn collega 'blogspotter' Katie Quinn Davies uit Australië: What Katie Ate . Door de goede belichting en verrassende composities (en waarschijnlijk een peperdure camera) worden het echt te gekke foto's! Geen wonder dus dat ze door Saveur al diverse prijzen heeft binnen gesleept met haar blog. Ze won in 2011 onder andere de prijs voor 'Best Food Photography' en dat kan ik alleen maar beamen.

Ook de site van Allerhande blijf ik goed vinden. Op deze site ontdekte ik bijvoorbeeld de spinaziebol en vind ik stiekem (mede door de 'how-to-filmpjes') misschien wel leuker als de papieren versie (waar ik stapels van thuis heb). Ook hebben ze een super handige zoekmachine. Stel je heb een ingrediënt in huis en zoekt daar een recept bij? Ga naar de receptenindex, typ het ingrediënt in en je krijgt in één muisklik alle recepten met dat ingrediënt.

Eén van de sites waar ik de laatste tijd onwijs fan van ben is Culy. Zij plaatsen artikelen over eten en drinken en houden alles bij op culinair gebied en hebben als klap op de vuurpijl zelfs mijn motto!!! Want zoals Virginia Woolf ooit schreef: “One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.” Ze maken en delen zelf recepten onder de noemer 'Homemade', nemen de lezer mee op ontdekkingstocht in de rubriek 'Culy ontdekt' en ze hebben een wijnexpert in uit die artikelen schrijft als 'Mr. Vino'. Ook de foto's en leuke infographics met foodfacts zijn echt de moeite waard om eens een bezoekje te brengen!
Nigella Lawson

En natuurlijk mag de site van de Koningin van de Keukenprinsesjes: Nigella Lawson niet ontbreken! Op haar site (Engelstalig) staan diverse recepten uit haar kookboeken, maar ook nieuwe recepten en houdt Nigella je op de hoogte van veel wat ze beleefd via het kopje 'Kitchen Witter'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten