woensdag 9 mei 2012

Supersnel en lekker: Chili Con Carne

Chili Con Carne

Oh, wat ben ik hier dol op! Chili Con Carne, oftwel chili met vlees. En weer zo'n gerecht dat je lekker snel klaar hebt! Het gerecht komt oorspronkelijk uit het grensgebied van Mexico en de Verenigde Staten en onlangs kwam ik een variant van chili con carne tegen van Nigella Lawson (uit het boek Nigella Express). Een versie met chorizo, een worstsoort die ik echt heerlijk vind! Nigella gebruikt in het recept kruiden als koriander en kardemon, maar daar ben ik niet zo dol op. Ik heb komijn, cayennepeper en paprikapoeder gebruikt, wat naar mijn smaak de beste combinatie is voor de lekkerste chili con carne! 
Chili Con Carne
in Nigella Express

Het volgende recept is zoals ik hem maakte. Wat heb je nodig?

500 gram gehakt (liefst half-om-half)
200 gram chorizo worst (Stegeman, 250 gram)
2 middelgrote uien
2 knoflookteentjes
1 rode paprika
halve theelepel gemalen komijnzaadjes
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel paprikapoeder
1 zak Bertolli pastasaus pittig
1 pot bruine bonen
1 blikje rode kidneybonen

Snijd de uien fijn en rasp de knoflook (zo krijg je de meeste smaak uit de knoflook). Snijd de rode paprika in kleine blokjes, laat de bonen even uitlekken in een vergiet en snijd de chorizo in blokjes. Verhit een grote koekenpan (of hapjespan) met wat olie. Bak hierin de chorizo even aan en voeg dan de uien, knoflook en rode paprika toe. Voeg de komijn, cayennepeper en de paprikapoeder toe en bak even aan. Doe dan het gehakt in de pan en rul dit aan. Als het gehakt geruld is, doe je de pastasaus erbij en laat dit een minuutje of vijf pruttelen. Voeg als laatste de uitgelekte bonen toe en laat nog een minuut of drie op een zacht vuurtje pruttelen.



Je kan er het volgende bij serveren: Aardappels (bijvoorbeeld gepoft uit de oven of als een puree), rijst, tortillachips of stokbrood met kruidenboter. Mijn chili con carne werd opgediend met rijst en een frisse salade met tomaatjes, komkommer en feta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten