woensdag 16 mei 2012

Gehaktbal 'Kiekeboe!'

Kiekeboe!
We gaan verstoppertje spelen in de keuken! En dan bedoel ik niet dat ik mezelf ga verstoppen in de keukenkastjes, zoals ik dat vroeger deed (daar pas ik nu natuurlijk never nooit meer in) maar
we gaan iets verstoppen in een gehaktbal! Namelijk... een hardgekookt ei!!

Volgens Stefan, de vriend van mijn zusje Kim, heet dit een gehaktbal Kiekeboe en ik vind de naam zo geinig, dat ik als Keukenprinsesje ook deze naam gebruik!


Voor vier ballen, heb je het volgende nodig:
500 gram half-om-half gehakt (ik heb voorgekruid gehakt gebruikt, de variant Boerengehakt van C1000)
5 eieren
paneermeel
In de pan barstten er twee open...

Kook vier van de vijf eieren in ongeveer tien minuten hard. Laat de eieren iets afkoelen en pel ze voorzichtig. Doe het vijfde ei in een kom met het gehakt en ongeveer 2 handjes paneermeel en kneed dit door elkaar. Vorm in je hand een soort plak gehakt en leg hier het ei in, vouw vervolgens het gehakt om het ei heen, zodat je een mooie ronde bal krijgt en er geen ei meer te zien is.


Haal de gehaktballen nogmaals door het paneermeel (zo krijg je een mooi bruin korstje) en bak ze in (room)boter op middelhoog vuur rondom bruin. Laat nog ongeveer tien minuten met een deksel op de pan op laag vuur aanbraden.

Let bij het serveren vooral op je tafelgenoten, hoe verrast ze zijn als ze de gehaktbal aansnijden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten