woensdag 25 juli 2012

Kookboek: 'Het lekkerste gebak uit grootmoeders tijd'

Ondanks werd ik 25 jaar en voor mijn verjaardag kreeg ik van vriendin Meike een boekje 'Het lekkerste gebak uit grootmoeders tijd'. Een boekje vol recepten voor koekjes, gebak en taarten zoals ze die vroeger aten en maakten. Helaas staat nergens geschreven hoe oud het boekje of de recepten zijn, maar aan de teksten en de illustraties te zien zal het boekje uit de jaren zestig/zeventig zijn geweest en gaan de recepten dus nog verder terug (uit grootmoeders tijd).

In het voorwoord staat het volgende te lezen:

'Iedere generatie heeft een aantal bakrecepten, die bewaard moeten blijven. Daarvan zijn de lekkerste in dit boek samengesteld. Sterk gekruide peperkoeken, marmertulband, Berlijnse appeltaart, savarin met aardbeien en Engadiner amandelschijven zijn alvast een paar voorbeelden.'

Ik maakte een lekker snel en makkelijk recept uit het boekje, genaamd 'Koffiegebak'. Een ontzettend handig recept voor als je schoonouders zondagochtend bellen dat ze langskomen en je hebt niets lekkers voor bij de koffie. Dan biedt dit recept uitkomst, want de ingrediënten voor dit recept heeft iedereen vaak wel in huis. Ik heb (natuurlijk) wel mijn eigen draai aan het recept gegeven. In het recept wordt jam gebruikt en wordt het gebak, na het bakken, afgeglazuurd. Ik heb er echter mini-appelflapjes van gemaakt, met vanillesuiker en kaneel en de flapjes voor het bakken bestrooit met kristalsuiker.


Het grappige aan het boekje is dat elk recept zo geschreven, dat er niet apart een ingrediëntenlijstje wordt gegeven en dan pas het recept, maar dit wordt gecombineerd. Links lees je de ingrediënten en rechts wordt dan beschreven wat je ermee moet doen, zoals je op de foto kunt zien.


Om het wat duidelijker te maken, zal ik je hieronder het recept nogmaals geven.

Je hebt het volgende nodig voor het koffiegebak: 1 pakje (diepvries)bladerdeeg (circa 300 gram), twee appels, (zelfgemaakte) vanillesuiker, snuf kaneel, koffiemelk, kristalsuiker.


Vóór het bakken bestrooien
met kristalsuiker
Verwarm de oven vóór op 200 – 225 graden Celcius. Schil de appel en snijd deze in kleine blokjes. Meng met twee eetlepels vanillesuiker en een snuf kaneel. Laat het bladerdeeg iets ontdooien, leg het deeg op elkaar en rol met een deegroller uit tot een rechthoek van 24 x 32 cm. Snijd met een mes, of met een pizzasnijder, deze lap in vierkanten van 8 x 8 cm. Leg in het midden van het deeg een lepeltje appelmengsel. Vouw dan tot elke gewenste vorm, zoals envelopjes of driehoekjes (ik maakte er driehoekjes van), leg op een met bakpapier bekleedde bakplaat en bestrijk de bovenkant met koffiemelk (daar had ik nog nooit van gehoord!). Strooi er wat kristalsuiker over en bak het koffiegebak in de oven in ongeveer 15-20 minuten gaar en goudbruin.


2 opmerkingen: