maandag 30 april 2012

Lang leve de Koningin!


Mjammie!
Heerlijk zijn ze! Oranjekoeken. Tijdens mijn studie in Friesland werden we bij bijzondere gelegenheden op school vaak getrakteerd op deze zoetigheid. Maar echt oranje zijn de koeken niet, het glazuurlaagje is namelijk roze! De van oorsprong Friese oranjekoek dankt zijn naam aan de gekarameliseerde (oranje) sinaasappelsnippers waarmee de koek traditioneel werd versierd.

In de supermarkt vind je oranjekoeken in het koekschap, maar dan zonder room en versiering van sinaasappelsnippers. Ook mijn variant is zonder sinaasappelsnippers, maar wél met een oranje twist. De slagroom waarmee ik de koek namelijk versier, maak ik oranje!

Hoe je die maakt? Doe de ongeklopte slagroom in een kom, voeg een paar schepjes suiker toe (hoe zoet je de slagroom zelf wilt hebben) en voeg oranje kleurstof toe (of mix gele en rode kleurstof, zoals ik deed). Klop de slagroom op tot een stevige room en doe hem in een spuitzak met een grove spuitmond. Spuit mooie rozetten op het midden van de oranjekoeken en serveer met een lekkere bak versgezette koffie met warme melk of een goede mok thee. Lang leve de Koningin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten