woensdag 21 maart 2012

Paasidee: Een cupcake-in-een-ei!


Laatst scrollde ik doorde 'pins' over food en drinks op Pinterest en toen kwam ik toch iets leuks tegen. Wat is dát?! Een cupcake in een ei? Leuk!!!! Dat ga ik ook maken: leuk idee voor Pasen!

Allereerst begin je met de vormpjes, de eieren dus. Prik aan de onderkant een klein gaatje in het ei. Dit gaat het beste met een mesje met een super scherpe punt. Peuter dan voorzichtig een groter gaatje in de eierschaal (zodat straks het spuitmondje erin past). Prik met hetzelfde mes het ei door en laat dit in een bakje lopen. Een aantal van de eieren gebruik je voor je cupcake beslag, de rest van de eieren gebruik je voor bijvoorbeeld een omelet, je gebruikt de dooiers voor een zelfgemaakt (rijk) pastadeeg en je vriest de eierdooiers in (per twee in een zakje, dat is later makkelijker doseren)

Goed, je eierschalen, oftewel je cupcakevormpjes, zijn leeg. Spoel ze onder een koude kraan om en leg ze in een waterbadje met (veel) zout. Laat dit zo'n 30 minuten staan. Spoel de schalen dan nog eens goed om en laat ze uitlekken op een keukenpapiertje.

Dan het cupcakebeslag. Ik gebruik graag kant-en-klaar Soezy cupcake beslag (te verkrijgen bij de Welkoop), waar alleen nog eieren en boter bij moeten. Ook heb ik er een mespuntje vanillemerg bij gedaan, voor de extra vanillesmaak. Maar je kunt ook variëren met citroen- of limoenrasp (voor de frisheid) of chocoladechips. Die overgebleven vanillestokjes gooi ik trouwens nooit weg! Die stop ik in een pot met suiker, zodat je op den duur je eigengemaakte vanillesuiker krijgt!


Zet de, inmiddels, droge eierschalen in een cupcake bakblik. Ik gebruik zelf een flexibele cupcakevorm, die ik voor een prikkie bij Action vandaan heb. Met een beetje aluminiumfolie blijven de schalen goed op hun plek staan.


Vul dan de schalen met het cupcake beslag tot driekwart vol (het deeg reist altijd nog iets). Tijdens het bakken loopt er waarschijnlijk beslag uit je ei, maar dit kun je naderhand (voorzichtig!) verwijderen met een scherp mesje en een vochtige doek. Het is in ieder geval beter dat het eruit loopt, en dat je dus een 'vol' ei hebt, dan dat je er te weinig beslag in hebt gedaan, waardoor het ei niet helemaal gevuld is.


Zet de eieren in eierdopjes vervolgens (met de opening naar onderen) op de Paastafel en wacht tot de eerste zijn eitje probeert te tikken en verrast wordt door de inhoud....
O ja, met het overgebleven beslag maakte ik 'gewone' cupcakes, met een versiering van marsepein.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten